V. Denisenko. Sustabdytas feikas: „RT“ kanalas pripažino, jog paskleidė netikrą naujieną

Birželio 27 dieną kanalas „RT“, kuris vertinamas kaip vienas iš esminių Kremliaus propagandinių naratyvų sklaidos kanalų, skirtų Vakarų rinkai, paskleidė žinią apie tai, kad Pasaulinės antidopingo agentūros (WADA) informatorius Grigorijus Rodčenkovas bandė nusižudyti. Tą pačią dieną kanalui teko pripažinti, jog ši naujiena greičiausiai neatitinka tikrovės, tačiau pats tekstas apie „savižudybės bandymą“ iš „RT“ tinklalapio taip ir nebuvo pašalintas.

Šią istoriją, viena vertus, galima bandyti pateikti kaip žurnalistinę klaidą, kurių pasitaiko kiekvienos žiniasklaidos priemonės gyvenime. Tačiau, kita vertus, galima numanyti, jog būtent „RT“ kanale ši „naujiena“ atsirado neatsitiktinai.

G. Rodčenkovas yra tas žmogus, kuris atliko esminį vaidmenį skandale, susijusiame su rusų sportininkų dopingo vartojimu Sočio olimpinių žaidynių metu. Būtent jis suteikė WADA vertingą informaciją, kuri padėjo atskleisti šį stambų sukčiavimo atvejį ir turėjo aiškias neigiamas pasekmes tiek Rusijos įvaizdžiui, tiek skandale susikompromitavusių sportininkų karjeroms. Galima priminti, jog į šiemetinę olimpiadą Pietų Korėjoje Rusijos olimpinė rinktinė iš esmės nebuvo įleista. Dalyvauti leista tik kai kuriems sportininkams, tačiau jie formaliai atstovavo ne Rusijai, nes pasirodė po olimpine vėliava.

Kitaip sakant, G. Rodčenkovą galima pavadinti Kremliaus priešu, kurio dėka blizgantis Rusijos olimpinės rinktinės pergalių efektas 2014 metų Sočio olimpiadoje gerokai priblėso. Vertėtų paminėti, jog G. Rodčenkovas nuo 2006 iki 2015 metų buvo Rusijos „Antidopingo centro“ direktoriumi, jis pats yra susijęs su Sočio olimpinių žaidynių dopingo afera, tačiau vėliau padėjo WADA vykdyti atitinkamą tyrimą ir, kaip ir minėta, atskleidė labai daug vertingos informacijos. 2016 metais G. Rodčenkovas, bijodamas dėl savo gyvybės, išvažiavo į JAV. Amerikoje jis tapo liudininkų apsaugos programos dalyvių.

Savo netikroje naujienoje „RT“ pranešė, jog G. Rodčenkovas buvo aptiktas nuosavame bute FSB agentų. Jis neva apsinuodijo, sąmoningai sumaišęs alkoholį su trankvilizatoriais. Tai, pasak „RT“, buvo nesėkmingas savižudybės bandymas. Visa tai kanalui papasakojo Tarptautinio žmogaus teisių gynimo komiteto Rusijos skyriaus viceprezidentas Aleksandras Ionovas. Jis teigė, jog šią informaciją gavo iš kolegų JAV, nors amerikiečių specialiosios tarnybos siekia slėpti informaciją apie incidentą.

Visi šie teiginiai tą pačią dieną buvo paneigti G. Rodčenkovo advokato Jimo Waldeno. Jis pareiškė Rusijos opoziciniam laikraščiui „Novaja gazeta“, jog jo klientas „yra sveikas, laimingas ir tęsia bendradarbiavimą su antidopingo ir teisėtvarkos organais, demaskuodamas korupciją Rusijoje“.

Nežiūrint į paneigimus, pirminis feikas buvo gana plačiai aptarinėjamas ir komentuojamas tiek kitų Rusijos žiniasklaidos priemonių, tiek politikų. Komentaruose skambėjo nemažai piktdžiugos. Pavyzdžiui, Rusijos Dūmos vicepirmininkas Igoris Lebedevas, reaguodamas į melagingą naujieną apie G. Rodčenkovo savižudybės bandymą, pareiškė: „šuniui šuns mirtis“. „Savižudybės bandymo“ naratyvas buvo plačiai išnaudotas siekiant parodyti, jog G. Rodčenkovas neva „pasigailėjo“, jog atskleidė dopingo aferos aplinkybes WADA, taip pat, jog „savižudybės bandymo“ priežastimi tapo tai, kad jam spaudimą darė JAV specialiosios tarnybos. Skambėjo prielaidos, jog G. Rodčenkovas turi problemų su psichika (galimai taip buvo siekta diskredituoti ne tik patį WADA informatorių, bet ir jo duotus parodymus).

Netikra naujiena apie G. Rodčenkovo savižudybės bandymą irgi neatsirado tuščioje vietoje. Panašu, jog pagrindą jai suteikė įrašas humoristiniame tinklalapyje „Panorama“. Birželio 19 dieną jo kūrėjai, reaguodami į tai, kad Rusijos rinktinė Pasaulio futbolo čempionate pasiekė antrą pergalę, laimėjusi prieš Egipto rinktinę, paskelbė įrašą, kad „dopingo demaskuotojo bute buvo rastas įjungtas televizorius, transliuojantis čempionatą, ir šešios tuščios raminamųjų vaistų pakuotės“. Panašu, jog būtent ši istorija per A. Ionovą galiausiai pasiekė „RT“ eterį (nors tikėtina, jog jos kelyje buvo dar kelios jungiamosios grandys, kurios mums yra nežinomos) ir tapo prielaida spekuliatyviems komentarams kitose Rusijos žiniasklaidos priemonėse ir tiesioginiams bei netiesioginiams G. Rodčenkovo įžeidimams.