Kremlius traukia į ideologines kovas vaikus

Nemažai kalbėta apie tai, jog propaganda būna nukreipta ne tik į išorės pasaulį (t.y. naudojama kaip priemonė padaryti poveikį „kitiems“), bet ir į jos skleidžiančios valstybės visuomenę. Galbūt net vertėtų teigti, jog ji pirmiausiai skirta būtent „vidiniam naudojimui“, siekia užtikrinti pritarimą vykdomai valdžios politikai, jos palaikymą.

Rusijoje Kremliaus propaganda akivaizdžiai dominuoja viešojoje erdvėje, yra užėmusi pagrindines žiniasklaidos platformas, platinama vadinamosioms plačiosioms masėms. Tačiau tai nesulaiko propagandos kūrėjų nuo noro plėsti savo įtakų lauką. Panašu, jog Kremliaus propaganda šiuo momentu yra pasirengusi žengti dar vieną žingsnį, kurio tikslas – įtraukti į tiesioginio informacinio poveikio lauką vaikus.

Tai nereiškia, jog anksčiau propagandos laukas buvo visiškai atribuotas nuo vaikų pasaulio. Pramoginė ir informacinė produkcija vaikams irgi turėjo tam tikrą propagandinį užtaisą. Galima prisiminti ir Lietuvoje kilusius ginčus dėl Rusijoje gaminamų animacinių filmukų ir to, kokius naratyvus jie skleidžia.

Tačiau dabar Kremlius formuoja savo politiką šioje plotmėje kiek kitaip. Neseniai buvo pranešta, jog valstybinė naujienų agentūra TASS kitąmet sukurs atskirą redakciją, kuri „rengs visuomenines ir politines naujienas vaikams“, t.y. pateikinės jas „vaikams suprantama kalba“. Naujienos formuos specialų srautą, kurį galės prenumeruoti jaunimui skirti leidiniai.

Pažymima, jog šiam tikslui naujienų agentūrai iš valstybės biudžeto planuojama kiekvienais metais skirti po 70 mln. rublių (t.y. po vieną milijoną eurų). Įvardijama ir tikslinė auditorija, kuriai bus rengiamos tokios žinios – tai 8-16 metų vaikai ir paaugliai.

Iš tikrųjų, tai yra ne pirmas projektas, nukreiptas į jaunimą. Pavyzdžiui, rugsėjo pradžioje Rusijos Krasnodaro regiono mokyklose buvo įvesti „informacinės penkių minučių“ užsiėmimai. Šie užsiėmimai apima visas klases – nuo pradinukų. Užsiėmimo esmė – vaikai turi žiūrėti iš vakaro žinias, o kitą dieną atpasakoti pagrindines naujienas mokykloje. Akcentuojama, jog šie užsiėmimai primena sovietinę „politinės informacijos“ užsiėmimų praktiką. Pažymima ir tai, jog anksčiau panašūs užsiėmimai buvo įvesti ir Uljanovsko srities mokyklose, tačiau kol kas tai dar nėra masinis reiškinys, o greičiau vietinės valdžios iniciatyva.

Galima išskirti kelius numanomus paminėtų iniciatyvų tikslus:

Rusijoje siekiama labiau įtraukti jaunimą į propagandinio informacinio poveikio erdvę, pripratinti vartoti informaciją, kuri yra rengiama, siekiant padaryti įtaką visuomenės nuostatoms ir požiūriui į pasaulį.

Minėtos iniciatyvos leidžia kalbėti ir apie Kremliaus siekį pritaikyti tiesioginius propagandinius naratyvus kuo jaunesnei auditorijai, formuoti atitinkamą „pasaulio vaizdą“ jau nuo mažens.

Dėmesys jaunimui (ir siekis, daryti tikslinį poveikį šiai amžiaus grupei) gali būti susijęs ir su faktu, jog būtent jaunimas išlieka politiškai aktyviausia grupe Rusijos visuomenėje. Pastebima, jog ši grupė deklaruoja tam tikrą permainų poreikį, kas pasireiškia, pavyzdžiui, per atvirai demonstruojama Rusijos nesisteminės opozicijos atstovo Aleksejaus Navalno palaikymą, dalyvavimą protesto akcijose.

Kita vertus, bandymai įtraukti į savo orbitą ir vaikus byloja apie Kremliaus propagandos poslinkį link totalitarumo. Kaip pažymi Gintautas Mažeikis, totalitarinė, arba centralizuota masinė propaganda „siekia valdyti visą viešą informaciją ir visas žiniasklaidos priemones bei ugdymo procesą“. Panašu, jog tokiu keliu juda ir dabartinė Kremliaus propaganda. Jos reikmėms jau pajungtos pagrindinės žiniasklaidos priemonės, ji iš esmės dominuoja Rusijos viešojoje erdvėje. Panašu, jog dabar atėjo ir ugdymo proceso eilė.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn