„Facebook“ ir „Cambridge Analytica“ skandalas: ką reikėtų žinoti?

Kol pasaulio žiniasklaidoje vis dar intensyviai gvildenamos su netikrų naujienų (angl. fake news) fenomenu bei socialinių tinklų skatinama visuomenės poliarizacija susijusios temos, į viešumą iškilo dar vienas, šįkart naujų išmanių technologijų įgalintos manipuliacijos visuomenės nuomone, skandalas. „Cambridge Analytica, JAV įsikūrusi skaitmeninės rinkodaros ir konsultacijų agentūra, buvo apkaltinta neteisėtai surinkusi beveik 50 mln. socialinio tinklo „Facebook“ vartotojų duomenis be jų sutikimo ir šiuos duomenis panaudojusi įvairių politinių kampanijų įgyvendinimui.

Surinkti duomenys, kaip įtariama, buvo naudojami vartotojų profiliavimui bei segmentavimui įvairiais pjūviais. Ne tik duomenų rinkimo metodai buvo nešvarūs. Vėliau ši informacija galimai buvo panaudota nukentėjusiems vartotojams pateikiant personalizuotą manipuliacinio tipo turinį, kuriuo buvo siekiama paveikti jų elgesį balsuojant ir ne tik.

Savo tinklalapyje „Cambridge Analytica“ prisistato kaip „duomenimis grįstų (politinių – aut. past.) kampanijų lyderė, turinti daugiau nei 25 metų patirtį ir susijusi su daugiau nei 100 kampanijų penkiuose kontinentuose“. Čia pat pateikiama informacija, kad įmonė dirbo tiek su Ted Cruz bei Ben Carson kampanijomis Respublikonų partijos pirminiuose rinkimuose (angl. primaries), tiek su žymiąja ir pergalinga dabartinio JAV prezidento Donald Trump „Make America Great Again!“ kampanija.

„Cambridge Analytica“ nebuvo nežinomas politinių užkulisių žaidėjas. Apie ambicingus įmonės tikslus „įlįsti į Jungtinių Valstijų rinkėjų galvas“ dar 2015 m. buvo rašoma „Bloomberg“ straipsnyje. Toje pačioje publikacijoje buvo atskleista, kad „Cambridge Analytica“ atsirado kaip britų įmonės „SCL“, besispecializuojančios „vyriausybių ir kariuomenių“ konsultacijų psichologinių operacijų (angl. psy-ops) srityje, pastangų įeiti į JAV rinką vaisius. 2014 m. „Politico“ atskleidė, kad „Cambridge Analytica“ ne tik teikė paslaugas T. Cruz kampanijai, bet ir įmonės akcininkas Robert Mercer buvo vienas stambiausių minimo Respublikonų kandidato kampanijos rėmėjų.

Pasirodžius informacijai, kad JAV Federalinė prekybos komisija ruošiasi apklausti „Facebook“ atstovus, o pradėto tyrimo pasekmės interneto gigantei galėtų reikšti stulbinančią 2 trilijonų JAV dolerių baudą (40 tūkst. dolerių už kiekvieną paveiktą socialinio tinklo vartotoją, kurių buvo 50 mln.), įmonės akcijos krito beveik 7 proc., nušluodamos apie 40 mlrd. dolerių rinkos vertės.

Kol „Facebook“ atstovai tikina visuomenę ir susirūpinusias institucijas esantys pasirengę atsakyti į visus klausimus, „Cambridge Analytica“ pasirinko neigimo taktiką ir tikina, kad jokių panašų paslaugų neteikia.